Skip to main content

چه چیزی یک بلبرینگ زیر آب با کیفیت بالا را می سازد؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که همه بلبرینگ های مقاوم در برابر خوردگی برای استفاده در زیر آب مناسب هستند، اما اینطور نیست. روبات‌های زیر آب، پهپادها، شفت‌های پروانه و نوار نقاله‌های غوطه‌ور همگی به ملاحظات طراحی خاص برنامه و یاتاقان‌های تخصصی نیاز دارند. در اینجا کریس جانسون، مدیر عامل تامین کننده یاتاقان های زیر آب SMB Bearings، بررسی می کند که کدام مواد یاتاقان برای استفاده در زیر آب مناسب هستند.

برخی از یاتاقان های مقاوم در برابر خوردگی می توانند در معرض آب شیرین، آب نمک، بخار یا سایر مواد شیمیایی کار کنند، اما همه آنها برای استفاده مداوم زیر آب مناسب نیستند. غوطه ور شدن کامل یاتاقان بسته به ماده ای که از آن ساخته شده است می تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد. یکی از نمونه ها بلبرینگ فولاد ضد زنگ درجه 440 است. آنها در برابر آب شیرین و مواد شیمیایی ضعیف بسیار مقاوم هستند، اما اگر در آب نمک قرار گیرند یا به طور کامل زیر آب قرار گیرند، به سرعت خورده می شوند.

یاتاقان ها معمولاً به دلیل خوردگی، خرابی روان کننده یا آلودگی زودرس خراب می شوند. اگر یک یاتاقان برای استفاده طولانی مدت در زیر آب مناسب نباشد، آب می تواند وارد قطعه شود و این مسائل رایج را اغراق کند. اگر مهر و موم محفظه شکسته شود، مایع می تواند وارد سیستم شود و روانکاری را رقیق کند و اصطکاک اضافی ایجاد کند که می تواند به قسمت وسیع تر آسیب برساند. آب شور یا مواد شیمیایی نیز می‌توانند باعث خوردگی یاتاقان شوند و منجر به کوتاه شدن طول عمر قطعه شوند. بنابراین مهندسان طراح باید کاربرد و محیط یاتاقان را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات آنها به طور غیرمنتظره خراب نمی شود و منجر به خرابی پرهزینه نمی شود.

انتخاب بلبرینگ مناسب

طیف گسترده ای از یاتاقان ها برای غوطه وری مناسب هستند، اما انتخاب یاتاقان مناسب برای کاربرد بسیار مهم است. یاتاقان‌های سرامیکی تحت تأثیر آب نمک قرار نمی‌گیرند، بنابراین برای استفاده از پهپادهای زیر آب در سایت‌های انرژی دریایی قابل استفاده هستند. مواد دی اکسید زیرکونیوم یا نیترید سیلیکون بسیار بادوام هستند و می توانند بارهای زیادی را که ممکن است در پروانه ها یا نوار نقاله های زیر آب مورد نیاز است، تحمل کنند.

بلبرینگ های پلاستیکی همچنین در برابر آب شیرین و نمک بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند و در صورت غوطه ور شدن کامل می توانند به طور موثر عمل کنند. جایگزین های پلاستیکی راه حل کم هزینه تری هستند و سطوح اصطکاک پایینی دارند، اگرچه ظرفیت بارگذاری کمتر از یاتاقان های فولادی یا سرامیکی است.

یاتاقان های فولادی ضد زنگ 316 به طور موثر در آب شیرین بدون خوردگی و در دمای بالا غوطه ور می شوند، بنابراین می توانند در کاربردهای بار و سرعت کم در صنایع دریایی مانند شفت پروانه استفاده شوند. اگر جریان منظم آب روی یاتاقان برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای جلوگیری از خوردگی وجود داشته باشد، یاتاقان در برابر غوطه ور شدن در آب نمک مقاومت می کند.

سرمایه گذاری در روانکاری مناسب تضمین می کند که کارایی یک یاتاقان بالا باقی می ماند. گریس های ضد آب نیز می توانند اضافه شوند، بنابراین روغن کاری با هیچ تماسی با آب رقیق نمی شود.

همه یاتاقان‌های مقاوم در برابر خوردگی برای مدت طولانی زیر آب مناسب نیستند، بنابراین سرمایه‌گذاری در یاتاقان‌های مناسب مانند سرامیک، پلاستیک یا برخی فولادها به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تعویض مداوم یاتاقان‌های آسیب‌دیده یا خورده، از عمر طولانی محصولات خود اطمینان حاصل کنند. . تحقیق در مورد شرایط مختلفی که یک بلبرینگ می تواند تحمل کند به بهبود کارایی و کاهش هزینه کلی قطعات جایگزین کمک می کند

جزئیات آمار ثبت نام و عرضه خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه/ خودروهای پیش فروشی مشتری نداشت

در نخستین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه ۳۴۰ هزار و ۶۹۷ هزار نفر برای خرید فوق العاده ۲۰ هزار و ۸۸۷ خودرو تولیدی شرکت سایپا ثبت نام کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مراسم اعلام نتایج اولین تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه برای سه طرح فروش فوق العاده، پیش فروش یکساله و پیش فروش مشارکت در تولید ویژه عموم مردم و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی روز گذشته برگزار ‌و  چهارشنبه، 11 خرداد از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو به نشانی sale.iranecar.com/public/home منتشر خواهد شد.

شرکت سایپا در مراسم اعلام نتایج طرح فروش فوق العاده محصولات تیبا2، ساینا ای ایکس، تیبا اس ایکس، کوییک.اس، کوییک.آر با گیربکس معمولی و کوییک با گیربکس معمولی و همچنین فروش فوق العاده محصولات تیبا2، ساینا ای ایکس، تیبا اس ایکس، کوییک.اس، کوییک.آر با گیربکس معمولی وکوییک با گیربکس معمولی در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برگزار کرد.

براساس آمار در طرح فروش فوق العاده محصولات سایپا 340 هزار و 697 نفر شرکت کردند که تمامی این افراد واجد شرایط شناخته شدند.

ظرفیت محصولات عرضه شده سایپا در این طرح 20 هزار و 887 خودرو در نظر گرفته شده است.

در این طرح 4 هزار و 825 دستگاه خودرو تیبا2 عرضه می‌شود. علاوه بر این  هزار و 500 دستگاه  ساینا ای ایکس، 6 هزار و 845 دستگاه تیبا اس ایکس، 4 هزار و 904 دستگاه کوییک.آر با گیربکس معمولی، 897 دستگاه کوییک.اس و هزار و 916  دستگاه کوییک با گیربکس معمولی سایپا عرضه می شود.

همچنین در طرح فروش فوق العاده محصولات سایپا برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 16هزار و 114 نفر شرکت کردند که 4 هزار و 698 نفر واجد شرایط شناخته شدند و با توجه به تعداد متقاضیان این طرح، تمامی افراد متقاضی به صورت منتخبین اصلی مشخص شدند.

در طرح پیش فروش یکساله، محصولات ساینا.اس، کوییک.اس، کوییک.آر با گیربکس معمولی و کوییک با گیربکس معمولی و همچنین پیش فروش یکساله محصولات کوییک.اس، کوییک.آر با گیربکس معمولی، کوییک با گیربکس معمولی و ساینا.اس در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برگزار شد.

در طرح پیش فروش محصولات سایپا 10 هزار و 768 نفر شرکت کردند که تمامی این افراد واجد شرایط شناخته شدند. ظرفیت محصولات عرضه شده گروه خودروسازی سایپا در این طرح 19 هزار و 354 خودرو است در نظر گرفته شده است.

در این طرح 8 هزار و 930 دستگاه خودرو ساینا.اس عرضه می‌شود. علاوه بر این 4 هزار و 963 دستگاه  کوییک.آر با گیربکس معمولی، 4 هزار و 480 دستگاه کوییک.اس و 981 دستگاه کوییک با گیربکس معمولی سایپا عرضه می شود.

همچنین در طرح پیش فروش محصولات سایپا برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هزار و 813 نفر شرکت کردند که 146 نفر واجد شرایط شناخته شدند و با توجه به تعداد متقاضیان این طرح، تمامی افراد متقاضی به صورت منتخبین اصلی مشخص شدند.

در طرح پیش فروش مشارکت در تولید، محصولات ساینا.اس، کوییک.اس، کوییک.آر با گیربکس معمولی و کوییک با گیربکس معمولی و همچنین پیش فروش مشارکت در تولید، محصول کوییک با گیربکس معمولی در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برگزار شد.

در طرح پیش فروش مشارکت در تولید محصولات سایپا، 2 هزار و 196 نفر شرکت کردند که تمامی این افراد واجد شرایط شناخته شدند. ظرفیت محصولات عرضه شده گروه خودروسازی سایپا در این طرح 15 هزار و 990 خودرو در نظر گرفته شده است.

در این طرح 6 هزار دستگاه خودرو ساینا.اس عرضه می‌شود. علاوه بر این 2 هزار دستگاه کوییک.آر با گیربکس معمولی، 4 هزار دستگاه کوییک.اس و 3 هزار و 990 دستگاه کوییک با گیربکس معمولی سایپا عرضه می شود.

RKB در حال افزایش سهم بازار خود در صنعت دریایی است

طیف گسترده ای از تعهدات را در مورد دانش واقعی از جریان تولید مشتریان، برنامه های کاربردی یاتاقان ها و خروجی ها ایجاد می کند. در نتیجه، از آنجایی که RKB به طیف وسیعی از صنایع در سراسر جهان خدمات می دهد، ما دانش و تخصص عمیقی را در هر یک از آنها توسعه داده ایم.

از نظر ما، پوشش موثر صنایع و مشاغل متعدد از منظر دیگری نیز حائز اهمیت است. اگر صنایع مربوطه وارد دوره رکود یا رکود شوند، عرضه‌کننده برای طیف محدودی از بخش‌ها ممکن است به آسیب‌پذیری و خطر تبدیل شود. مزایای این رویکرد پوشش گسترده تأیید شد، و در نتیجه، تأثیر مثبت در محیط چالش برانگیز بازار فعلی افزایش یافت.

RKB در طول بیش از 80 سال حضور خود در صنعت بلبرینگ، که قدمت آن به سال 1936 باز می گردد، عملاً در هر صنعتی که پوشش می دهد و به آن خدمات می دهد، به پیشرفت های مختلف فناوری متصل شده است. برای حفظ رقابت پذیری و رشد ارگانیک خود، ما منابع قابل توجهی را در تولید بلبرینگ ها سرمایه گذاری کردیم. نیازهای روزافزون مشتریان خود را برآورده کنیم.

یک مثال مرتبط در این زمینه، پیشرفت RKB در صنعت دریایی است، جایی که ما اکنون کاربردهای زیر را پوشش می دهیم:

  • سیستم های جک
  • وینچ
  • جرثقیل ها
  • تجهیزات عرشه
  • ماشین آلات کمکی روی برد
  • تجهیزات رانش (پیش رانش، رانشگر جمع شونده، واترجت و غلاف)
  • سیستم های محرکه
  • یاتاقان های خط شفت میانی
  • بلبرینگ شفت اصلی
  • گیربکس های دریایی
  • موتورهای دریایی، ژنراتورها، دینام ها، موتورهای الکتریکی
  • تثبیت کننده های باله
  • خطوط سکان
  • ماشین های دوار با محور عمودی
  • سیستم های فرمان

همانطور که مشخص است، صنایع دریایی را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد. مهندسی دریایی و فراساحلی شامل تولید و کار سازه‌های بزرگ است که معمولاً برای بهره‌برداری از منابعی مانند نفت و گاز در محیط‌های دریایی انجام می‌شود. در عوض، بخش کشتی سازی به فعالیت های کشتی سازی و تعمیر کشتی اشاره دارد. طی سال‌ها، RKB با ارائه بلبرینگ‌های قابل اعتماد و موثر، با موفقیت نیازهای خاص تولیدکنندگان مختلف، از جمله برخی از رهبران بازار جهانی را در این بخش‌ها برآورده کرد.

پس از تحویل منظم به شرکت های پیشرو در صنعت دریایی، RKB موقعیت خود را به عنوان تامین کننده بزرگ جهانی یاتاقان های نورد ویژه برای این بخش تثبیت کرد. از کشتی‌های تفریحی گرفته تا ناوچه‌ها و کشتی‌های بزرگ، RKB به ارائه یاتاقان‌هایی با عملکرد رقابتی عملیاتی و بازگشت سرمایه ادامه می‌دهد.

RKB محصولاتی را برای کاربردهای دریایی بی‌شماری، از جمله یاتاقان‌ها برای شفت‌های میانی و اصلی، که بخش‌های مهم کشتی هستند که نیرو را به پروانه‌ها منتقل می‌کنند، ارائه می‌کند.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، در زمانی با تنگناهای طولانی‌مدت در زنجیره‌های تامین، ما شبکه گسترده انبارهای بلبرینگ‌های مجهز خود را به عنوان یک مزیت رقابتی ارزیابی می‌کنیم که عملاً تحویل به موقع را تضمین می‌کند

https://www.bearing-news.com/bearing-prices-expected-to-increase-by-20/

 

جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت بلبرینگ ها و اجزای مرتبط نیز تأثیر می گذارد. این توسط تحلیلگرانی که وضعیت فعلی صنعت بلبرینگ را در سراسر جهان ارزیابی کرده اند بیان می شود. از ماه مارس تا آوریل، برخی از تولیدکنندگان جهانی بلبرینگ، از جمله تولیدکنندگان بزرگتر در چین، قیمت ها را با میانگین 8 درصد افزایش دادند.

بر اساس آمارهای موجود، قیمت بیش از 60 نوع ماده اولیه مختلف طی ماه گذشته افزایش یافته است. قیمت ها بین 1480 دلار در هر تن افزایش یافت که بیشترین افزایش را به 21500 دلار در تن رساند.

با توجه به شرایط متشنج ناشی از شرایط جنگی، قیمت گاز طبیعی و برق نیز بالا رفته و قیمت نفت خام به رکورد هشت ساله جدیدی رسیده است. افزایش قیمت نفت همچنان باعث افزایش هزینه های حمل و نقل می شود و در نتیجه شرکت های دریایی این روند را دنبال می کنند. هزینه ترانزیت از طریق کانال سوئز از اول ماه مه افزایش یافته است، که سومین افزایش در سال 2022 است. این شامل 20٪ هزینه اضافی برای هزینه عبور کشتی های کانتینری در جهت شمالی (دریای سرخ → دریای مدیترانه) است.

به گفته منابع چینی، تعداد بیشتری از تأسیسات تولید بلبرینگ های متوسط ​​و کوچک در چین تصمیم به توقف فعال یا غیرفعال تولید می کنند که ممکن است در آینده نزدیک منجر به کمبود یاتاقان ها در بازار شود. در حال حاضر، افزایش تجمعی قیمت محصولات در بازار بلبرینگ چین (داخلی) از 5 درصد فراتر رفته است و بیشترین افزایش قیمت برای بسیاری از برندهای بلبرینگ داخلی به 10 درصد رسیده است. به گفته تحلیلگران، این وضعیت تنها در ابتدای سه ماهه دوم است. افزایش قیمت ها احتمالا در اواسط سال از 13 درصد فراتر می رود و ممکن است در طول سال به 20 درصد برسد.

به‌عنوان نتیجه‌گیری از تحلیل فعلی و برنامه‌ریزی سناریوهای آینده، به خوانندگان خود توصیه می‌کنیم که دو ارائه  کاران گوپتا را که در ابتدا در جلسه باربری و انتقال نیرو در  نشست‌های حرکت صنعتی در اوایل ماه مارس ارائه شد، دوباره تماشا کنند.

منبع خبر:

ما را بیابید

بلبرینگ‌سازی ایران به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده انواع بلبرینگ کشورمان که به مدت یک دهه با مشکلات اساسی مواجه بود و در نهایت ورشکسته شد، با ورود جدی مقام‌های ارشد اداری و قضایی از مهر ماه پارسال در مسیر احیا قرار گرفته است.